Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 2010

Πόσο «άχρηστες» είναι οι σπουδές;

Η τηλεόραση πρώτη και ο Τύπος όλο και συχνότερα μετατρέπουν για εμπορικούς λόγους την είδηση σε «σκάνδαλο» και αντί ερμηνειών καλλιεργούν αγανάκτηση. Ευρύτατα συμβαίνει τελευταία με τα θέματα εκπαίδευσης. Πρόσφατο παράδειγμα τα αποτελέσματα των πανελληνίων. «Μπαίνουν στην ανώτερη εκπαίδευση με βαθμό μηδέν», λέει η είδηση/σκάνδαλο. Και αντί να σχολιάζουν για να καταλάβει ο έρμος πολίτης πώς συμβαίνει αυτό το ακατανόητο, διαδίδουν ότι οι σπουδές είναι πλέον «άχρηστες», εφόσον οι νέοι πτυχιούχοι είναι μαζικά άνεργοι.

Πώς μπαίνουν με «μηδέν»; Οι πανελλήνιες δεν είναι «εξετάσεις», είναι διαγωνισμός με ορισμένο αριθμό θέσεων. Δηλαδή υπάρχει πλέον θέση στην Α.Ε. για τους συντριπτικά περισσότερους όσων τις επιδιώκουν. Αρα ήρθε η ώρα για ελεύθερη πρόσβαση στην Α.Ε. με δίπλωμα δευτεροβάθμιας. Το μέτρο απαιτεί βέβαια πολύ μεγάλες αλλαγές. Πρέπει να αλλάξει ριζικά το λύκειο. Πρέπει να αλλάξουν ριζικά τα ανώτερα ιδρύματα και να αποχτήσουν υποδομή και προγράμματα, ώστε όσοι φτάνουν στο πτυχίο να έχουν αποχτήσει τη γνωστική επάρκεια που θεωρητικά προβλέπει, και όσοι δεν θα φτάσουν να αποχτούν π.χ. ένα γενικό δίπλωμα διετές, να στρέφονται σε άλλες σπουδές ή ειδικεύσεις κ.ά.

Οσο για την ανεργία των πτυχιούχων, δεν είναι οι σπουδές καθόλου άχρηστες. Ακριβώς αντίθετα η ανώτερη μόρφωση είναι αυταξία. Οι πτυχιούχοι είναι πολλοί και αυξάνονται συνεχώς. Αρα η απόχτηση ενός πτυχίου όλο και λιγότερο εξασφαλίζει την άμεση επαγγελματική αποκατάσταση. Είναι όμως γιγάντια η κοινωνική διαφορά ενός άνεργου πτυχιούχου από π.χ. τον άνεργο με απολυτήριο γυμνασίου ως προς την αίσθηση ανασφάλειας, τη θέση στην κοινωνική κλίμακα των αξιών, την αυτοεκτίμηση, τις προοπτικές ζωής, την εξεύρεση εργασίας.

Ο άνεργος νέος πτυχιούχος έχει πολλά και μεγάλα προνόμια σε σύγκριση με τον μη γραμματισμένο. Εχει προοπτικές τόσο εργασίας όσο και σπουδών, π.χ. μεταπτυχιακών. Είναι σε θέση να συμμετέχει στην πολιτισμική ζωή, να επιλέγει συναναστροφές, να παρακολουθεί τις τέχνες, να αξιοποιεί την υψηλή τεχνολογία. Είναι ικανός να κρίνει τα κοινωνικά γενόμενα, ικανός να κάνει σχέδια για το μέλλον... Εχει ασύγκριτα ψηλότερη ποιότητα ζωής. 
 
Πηγή: Αννα Φραγκουδάκη | ΤΑ ΝΕΑ 

http://dinatomirmigi.blogspot.com

1 σχόλιο:

  1. Τι να τα κάνεις όλα αυτά που περιγράφεις αν δεν έχεις δουλειά; Μπες λίγο στην ψυχολογία ενός νέου ανθρώπου που έχεις κοπιάσει για να πάρει το πτυχίο του, έχει ξοδέψει χρήματα για σπουδές και τώρα βρίσκει κλειστές πόρτες. Άνοιξαν τα πανεπιστήμια για όλους για να ρίξουν την ανεργία στα νούμερα. Άλλο είναι να μπαίνεις ταμείο ανεργίας στα 18 και άλλο στα 25.

    ΑπάντησηΔιαγραφή